پرسش های متداول

حداقل 8 ساعت ناشتایی رعایت شود .
ترجیحا تا قبل ازساعت 9 صبح برای نمونه گیری به آزمایشگاه مراجعه فرمایید .

– 14 -12 ساعت ناشتایی رعایت شود .

بله؛ ورزش سطح برخی مواد در بدن را تغییر می دهد و برای بعضی آزمایش ها مانند اندازه گیری پرولاکتین پیش از آزمایش نباید فعالیت بدنی داشت. آزمایش دهندگان سرپایی باید پس از رسیدن به آزمایشگاه و پیش از خون گیری، حدود 10 تا 15 دقیقه در آزمایشگاه استراحت کنند تا سطح مواد در بدن شان به سطح پایداری برسد. برای برخی آزمایش ها مانند آزمایش کورتیزول نیز لازم است شب پیش از نمونه گیری، خواب راحتی داشته باشید و فرد درگیر اضطراب نباشد.

  1. آزمایشهای غربالگری کلسترول: کلسترول ، LDL، HDL ،تری گلیسرید
  2. آزمایشهای بررسی سلامت کبد: بیلی روبین، پروتئین، آلبومین، آنزیم های کبدی،HBs Ag،HBs Ab ،GGT ،…
  3. شمارش کامل سلولهای خون CBC : به منظور تشخیص کم خونی ، ناقلین تالاسمی ،…
  4. آزمایش های بررسی عملکرد تیروئید و دیابت: قند ناشتا ، هموگلوبین A1c ، T4، TSH،T3
  5. آزمایش های بررسی سلامت کلیه و مجاری ادراری: اوره ، کراتینین ،eGFR ، آنالیز ادرار و کشت ادرار و…
  6. آزمایش مدفوع و خون مخفی: برای تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ
  7. آزمایش غربالگری بدخیمی: PSA, Free PSA برای پروستات ، CA 125 و پاپ اسمیر برای خانمها می باشد.

آزمایش های قند خون، چربی ها، اوره، کراتی نین، شمارش گلبول های خونی، آزمایش ادرار، مدفوع و خون مخفی و در خانم ها آزمایش بارداری از بیشترین آزمایش ها در کشور هستند .

در بارداری، سطح برخی مواد تغییر می کند؛ مثلا تعداد گلبول های سفید خون افزایش و تعداد گلبول های قرمز کاهش می یابد. سطح برخی مواد مانند هورمون های LH و FSH نیز از آغاز تا پایان دوره ماهانه به طور منظم بالا و پایین می رود. بنابراین خانم ها باید روز شروع آخرین خون ریزی ماهانه را به آزمایشگاه اطلاع بدهند تا در برگه جواب آنها ثبت شود و پزشک بتواند نتیجه آن آزمایش ها را با توجه به «محدوده های طبیعی» بررسی کند. اطلاعاتی مانند داروهای مصرفی، سن، بارداری، تاریخ شروع دوره ماهانه و سابقه بیماری ها باید به آزمایشگاه اطلاع داده شوند.
اگر خانمی باردار است باید این مساله را به آزمایشگاه اطلاع بدهد تا آزمایشگاه در برگه جوابش، محدوده های طبیعی مربوط به دوران بارداری را گزارش کند .